Geschiedenis Educa

De bedenkers van studievereniging Educa hebben in mei 2018 het idee in de wereld gebracht om een studievereniging te starten, waarna ze samen met de andere bestuursleden een oprichtingsbestuur hebben gevormd. Vanaf november 2018 hebben de eerste activiteiten, onder leiding van het oprichtingsbestuur, plaatsgevonden. Op 14 november 2018 heeft de officiële opening van studievereniging Educa plaatsgevonden op de Hogeschool Utrecht. Op 11 december 2018 heeft het oprichtingsbestuur de statuten ondertekend en was studievereniging Educa officieel een studievereniging. Waarna het eerste bestuur der studievereniging Educa is ingesteld. In het eerste jaar heeft de vereniging een top van 110 leden bereikt en hebben er 15 activiteiten plaatsgevonden. Op 1 oktober 2019 is het eerste bestuur der studievereniging Educa ontslagen en is het tweede bestuur geconstitueerd. Waarmee het eerste jaar van studievereniging Educa fameus was afgesloten.

Oprichtingsbestuur / Eerste bestuur

Robin de Leeuw

Voormalige functies: Voorzitter en bedenker

“Leraren zijn geen verenigingsmateriaal..” of “Alle opleidingen zijn te versplinterd van elkaar” zijn waarschuwingen die ik vaker gehoord heb, misschien zijn ze ook wel een klein beetje waar. Dit kan een aanleiding zijn om niks te doen, logisch. Het kan ook een aanleiding zijn om het juist wel te doen, wat een uitdagende maar intens gave keuze bleek. We zijn anderhalf jaar verder en met trots sluiten wij het oprichtings en eerste bestuursjaar af. Het was niet makkelijk, maar wie zegt dat makkelijk ook leuk is? Bedankt voor iedereen die betrokken is geweest bij activiteiten, organisatie, advies en wat dan ook. Jullie zijn toppers en hierdoor kan ik met zekerheid zeggen: “Educa is er en zal er blijven, dat komt wel goed.”

Chiel Boot

Voormalige functies: Vicevoorzitter en bedenker

Samen met Robin ben ik in mei 2018 dit geweldige avontuur begonnen. We zijn meteen mensen bij elkaar gaan bellen en zijn begonnen met het uitdenken.

Met de vereniging wilde wij de verschillende opleidingen van het instituut dichter bij elkaar brengen.
Om te omschrijven hoe Educa voor mij 'voelt' heb ik het volgende: Voor mij is Educa een geweldige leermeester geweest. Ik heb mijzelf dit jaar gigantisch kunnen ontwikkelen, ik heb heel veel nieuwe mensen leren kennen en hierdoor mijn netwerk uit kunnen breiden en ik heb mensen kunnen helpen en gelukkig kunnen maken. Door wat wij nu op hebben gezet is er een plek voor mensen om nieuwe vrienden te maken, om meer over het docentschap te leren en om even samen tot rust te komen.

Voor mij betekent Educa mezelf zijn, mijzelf leren kennen en leren hoe ik met mensen en een grote organisatie zoals de HU om moet gaan.

Dilara Bagci

Voormalige functie: Secretaris

Ik heb samen met mijn andere bestuursgenoten het grote genoegen mogen hebben om als oprichtingsbestuur en eerste bestuur te functioneren in 2018-2019.

De rede hiertoe was dat ik meer cohesie binnen het instituut en met andere studenten zocht.

Ik heb een fantastisch jaar als secretaris achter de rug. Ik kan zeggen dat mijn doel zeker is behaald. Dit jaar heeft mij namelijk een familie opgeleverd.

Tevens ben ik ervan overtuigd dat ook andere studenten enorm enthousiast zijn over Educa.

Ik wens de komende besturen ook een daverend en ongekend jaar toe.

Pim Burghoorn

Voormalige functie: Penningmeester

In het einde van het schooljaar 2017/2018 werd het idee om een studievereniging op te richten in de wereld gebracht. Het leek mij erg leuk om daarvoor mijn bijdragen te leveren. Dit liep al snel uit de hand aangezien ik al vrij vlot werd aangewezen als de persoon die penningmeester zou moeten worden. Zonder enig nadenken over mij studie toekomst ben ik ermee in zee gegaan. Dit bleek later een van mijn betere beslissingen. In het oprichten van een vereniging gaat veel tijd zitten, maar elke minuut was het waard. Wij als bestuur en alle huidige en toekomstige leden hebben ervoor gezorgd dat Educa nu een bestaansrecht heeft. Ik ben zeer tevreden met wat wij als vereniging uit de grond gestampt hebben, om zo de studenten saamhorigheid op de HU te verbeteren.

Arne van Harten

Voormalige functie: Algemeen bestuurslid

In het schooljaar 2018-2019 heb ik mij voor Studievereniging Educa ingezet. Naast mijn stem te laten horen binnen het oprichtingsbestuur als algemeen bestuurslid, was ik verantwoordelijk voor alle activiteiten die de vereniging in haar beginjaar heeft georganiseerd. Hier heb ik niet alleen persoonlijk van geleerd, maar de ervaring die ik als hoofd-activiteiten heb opgedaan is ook een leerzame tijd geweest voor de studievereniging. De eerst structuur voor activiteiten heeft hier vorm gekregen en de eerst tradities zijn ontstaan.
Het was erg leuk om deel uit te maken van deze jonge vereniging op deze manier door leden en vereniging bij elkaar te brengen. Wat we allemaal bereikt hebben laat mij met een erg goed gevoel terug kijken op de begintijd van de vereniging en de rol die wij als eerste bestuur hierin hebben mogen spelen. Met een gerust hart geef ik de verantwoordelijkheid die wij hebben mogen dragen voor onze vereniging door aan de komende Educa-besturen, zorg goed voor ons kindje.

Eerste bestuur der studievereniging Educa